Ligesom alle andre har jeg ikke mulighed for at se ind i fremtiden, og jeg vil derfor ikke kunne sige eller forudsige, hvad der kommer til at ske. Det er spekulationer baseret på min erfaring og min viden. Så her får du mit syn på, hvorfor AI ikke fjerner behovet for SEO inden for de næste par år. Hvad der sker efterfølgende, vil jeg ikke komme med bud på.

Det bunder ud i et meget simpelt træk hos mennesker: vaner.

Vi gør, hvad vi plejer at gøre. 95 % af alle vores handlinger er vores underbevidsthed, der træffer den beslutning, der er nemmest at tage, som også er den metode, vi plejer at bruge. Og det bremser også de fleste fra at ændre deres internet vaner. Ikke alle, men de fleste.

First-movers viser ikke nødvendigvis en snarlig ændring i vaner

LinkedIn drukner i guides fra “eksperter”, som egentlig blot er first movers, der har brugt mere tid end gennemsnittet på AI, til at vise, hvad det kan, eller til at lave lister, der viser, hvad det potentielt kan.

Men det ændrer ikke, at klassiske og stadig relevante kurver med brugere inden for teknologi viser, at langt størstedelen af en befolkning er længere tid om at tage en ny teknologi til sig.

I grafen ovenfor ser vi, at de 3 % er dem, der laver produkterne (hvor størstedelen ikke får succes med det). De 13 % er dem, du ser være aktive på blogs, LinkedIn og andre steder, hvor de er fortalere og fremhæver teknologiens muligheder og egne kompetencer med den. Og så kommer resten stille og roligt humpende bagefter, som en turistgruppe, der troligt følger flokken, mens de ser sig omkring, forundret, forarget og i fuld tiltro til, at dem foran fører dem sikkert frem.

Det er dem, der stadig googler, som ikke er tilnærmelsesvis så tech-savvy som first movers. Bare det at Google på den traditionelle måde, såvel som at huske at google noget, er stadig ikke noget, der ligger på rygraden, som mange andre ting.

Vores vaner tilpasser sig, men klipper nok aldrig rigtig navlestrengen

Jeg er 40 år og bruger stadig udtrykket “Slå på tråden”, til trods for at jeg aldrig har haft en fastnettelefon, siden jeg flyttede hjemmefra. Min tante på 60 og jeg spillede et brætspil, hvor hun sagde, at hun burde gå ud og se, om der var nogle butikker, der havde en ny udgave af det. Jeg smed en henkastet bemærkning om, at hun også kunne søge på nettet, hvor hun sagde: “Nårh ja. Ja, det vil jo være smartere.” Og hun er bestemt ikke ubegavet, men bruger heller ikke meget tid på teknologi. Og det er der heldigvis mange, der ikke gør.

De bedste koncerter, jeg går til, er dem, hvor gennemsnitsalderen er højere end min, fordi der er langt færre irriterende svævende smartphones, der blokerer mit udsyn. Og det er den samme store befolkning, der også har brug for services som dem, du og mange andre selvstændige udbyder, og som vil komme til at google efter det på den traditionelle måde for at finde en udbyder. Og fordi der er så mange, der ikke vil tilpasse sig.

Amazon har med vilje været i en krig om gradvist at ændre udseendet af deres hjemmeside, fordi folk havde vænnet sig til det. Deres hjemmesidedesign havde i mange år været forældet. Men forældet og genkendeligt er bedre end fornyet og ikke-genkendeligt. Hvis de lavede store ændringer, ville de miste de kunder, der (endelig) havde fundet sig til rette og var trygge med at bruge det.

Det samme vil ske med Google. De vil ganske enkelt miste for mange brugere, hvis de pludselig laver markante ændringer på, hvordan man googler.

Derfor er det vigtigt, at man stadig gør det arbejde, SEO kræver, for at rangere højt på Google, så alle dem, der googler på traditionel vis – hvilket både inkluderer mig, sikkert også dig og med meget stor sandsynlighed størstedelen af dine kunder – kan finde dig.

Konklusion (min version)

Så nej, AI og nye måder at finde ting online mener jeg ikke har en stor nok betydning til, at det giver mening at stoppe med at lave formidabel SEO.

SEO handler jo ikke bare om at blive fundet, men også om at give kunden en god oplevelse, når man er blevet fundet, og har trukket potentielle kunder ind på siden, så de vil bruge deres penge. Og hvis du gerne vil lære, hvordan du får dem til det, så bør du lære det SEO, der får dem til det. Det kan du heldigvis lære her hos SEO For Selvstændige.

Book et gratis møde til en samtale om at få lært at udføre det SEO, du har brug for.