Hvad skal du huske for at skrive gode SEO-tekster?

En god SEO-tekst handler om at forstå kundens behov og skabe en overbevisning om, at man har deres interesse som primære fokus. Den skal også være skrevet i den tone, som ens ønskede kunde forventer, og afspejle, hvem man er.

Du skal ikke bekymre dig om, at du ikke skriver smuk prosa, levende sprog som Hemingway eller endda skriver grammatisk korrekt. Det skyldes, at:

  • Folk er ikke på din side for at læse alting, men for at finde svar og noget specifikt – gerne så hurtigt som muligt.
  • De er der ikke for at blive underholdt med en god historie, men for at finde svar på noget, de leder efter.
  • Det, du uploader, skal være korrekt, men her vil både normal stavekontrol, ChatGPT og programmer som Grammarly (hvis du skriver på engelsk) være en stor hjælp til dig, der ikke føler dig helt tryg i selskab med den blinkende cursor og et blankt dokument.

Hvem skal du skrive til?

Du skal betragte folk, der leder efter noget online, lidt som folk der sidder med et kort og leder efter en specifik destination. Fordi de leder efter noget specifikt, ænser de ikke, hvad der ellers er på kortet.

Af samme årsag er det nødvendigt, at du bruger mange overskrifter og kortere afsnit, så folk hurtigt kan scrolle ned til det afsnit med indhold, de søger. Du skal se på hvert afsnit i en artikel som en mulighed for at svare på et spørgsmål, folk har om det produkt eller den service, du udbyder.

På min side med SEO-kursus er overskrifterne afsnittene inddelt i: Hvad lærer du? Hvornår kommer du til at tjene penge? Hvad koster det? Hvis det var spørgsmål, du skulle svare på over telefonen, så skal du skrive det ned, du ville svare i telefonen på din hjemmeside. Dét er SEO-tekster.

Lær af dem, der skriver gode SEO-tekster

En nem måde at forbedre dine SEO-tekster på er at se, hvordan dem, der rangerer bedre, gør det. Det, de har skrevet (eller fået skrevet af en SEO-specialist) er SEO-tekster. Se, hvad de skriver, og se om du kan gøre noget lignende, bare i højere kvalitet.

SEO-tekstforfatning bliver glorificeret til at være salgsprosa

Desværre bliver arbejdet som SEO-tekstforfatter misforstået som noget unødvendigt komplekst. Nøjagtig som ordet natriumchlorid lyder komplekst og intimiderende, indtil man indser, at det blot er en anden måde at sige salt.

SEO-tekster kræver ikke nogle særlige kompetencer, som du som selvstændig ikke allerede har. Det kræver, at man kan fortælle og informere om sine produkter på en måde, der giver ens kunder lyst til at købe fra en. Og hvis du kan gøre det i en mail, ansigt til ansigt eller over telefonen, så kan du også gøre det i en SEO-tekst.

Hvad skal du have med, når du skal skrive SEO-tekster?

Der er dog nogle regler for at skrive gode SEO-tekster. Her er de vigtigste:

  • Brug punktform en eller flere gange. Eksempelvis når du skal fortælle, hvad noget indeholder, eller fordele eller ulemper ved noget.
  • Giv mere information, end du tror er nødvendigt. Folk ser også, hvad du ikke skriver.
  • Tænk på, hvad de måtte have af spørgsmål, og tilpas dine afsnit efter det.
  • Gør det nemt for dem at se sig selv få glæde af det, du sælger. Tænk modtagerorienteret.
  • Brug relaterede ord (LSI – Latent Semantic Indexing). Hvis du skriver om SEO-tekster, så brug udtryk som keywords, forfatter, korrekturlæser, søgeordstæthed m.m. Ord, som er forbundet med overskriften og artiklens primære område.
  • Skriv korte sætninger, kortere afsnit og klare overskrifter. Don’t be cute. Be clear.
  • Se på, hvordan dem, der rangerer højere end dig, gør, og gør som de gør – bare bedre.

Skriv, vent og optimer teksten

SEO er forkortelsen for søgemaskineoptimering. Det er især ordet optimering, du skal bide mærke i. Tekster bør og skal også optimeres løbende. Derfor skal du ikke fokusere på, om du skriver den perfekte eller bedst mulige tekst til at starte med. Det kommer du ikke til.

Det gør en tekstforfatter fra et SEO-bureau eller en erfaren SEO-tekstskribent heller ikke.

Det vigtigste er, at du får skrevet noget, som du kan forbedre løbende. Noget er bedre end intet, men det noget skal naturligvis stadig også være godt nok.

Kan man bruge AI-tekster på sin hjemmeside?

Ja, brug endelig ChatGPT til at skrive SEO-tekster, og brug den opbygning, du får der. Men sørg for at tilpasse tonen i teksten, så det lyder som dig.

Jeg har testet adskillige AI SEO-tekstprogrammer, og niveauet, i hvert fald på dansk, er ganske enkelt imponerende. Det er et godt udgangspunkt til at komme i gang.

Som udgangspunkt er jeg en stor modstander af at få AI til at skrive ens tekster. Jeg er forfatter og har pt. udgivet tre bøger, skriver lange blogposts og både elsker at skrive, men mener også, at man lærer meget af det. Men da måden og formålet, man læser en bog på, ikke er den samme som på nettet, skal der ikke lægges den samme indsats.

Du kan sagtens have et ønske om at skrive original tekst til din hjemmeside. Og det er fint. Men start ud med noget nemmere, blandt andet brug AI til at skrive en tekst, du omskriver for at lyde mere som dig, og optimer så teksterne løbende.

Det vigtigste er blot, at du aldrig indsætter en prompt-tekst direkte på din hjemmeside. Der er ganske enkelt lavet for mange test om, at Google opdager det og straffer det.

Med det sagt, så testede jeg i første halvdel af 2023 at skrive to tekster for en kunde med brug af AI, hvor jeg ikke ændrede så meget som et komma.

Begge sider ligger stadig #1 på tre forskellige søgeord, der samlet har lidt over 200 månedlige søgninger, og står for en stor del af firmaets trafik.

Hvordan kan du spotte en SEO-AI-tekst?

AI-skrevne tekster er som regel lige så uinspirerende som moderne musik, der primært bliver lavet på en computer. Der er ingen anekdoter, sjove sammenligninger eller en følelse af, at der har siddet en person og skrevet det. Hvis der anvendes billedsprog, er de så exceptionelt klichéprægede, at de alle indgår på lister med “klichéer, du aldrig må bruge” hos skribenter, der underviser i kreativ tekstproduktion.

Vil du lære at lave landingssider, der rangerer for søgeord, du gerne vil fakturere for?

Du skal sidestille det at kunne opdage et nyt søgeord, opsætte en landingsside og skrive en tekst, der pleaser både Google og dine potentielle kunder, som at være fisker og pludselig finde et nyt område, der er overfyldt med fisk OG så have en ekstra fiskestang med den rette madding, du kan sætte i vandet.

Gå ikke glip af nye salg. Lær SEO til eget forbrug, der tiltrækker de kunder, du gerne vil have kontakter dig med forespørgsler på arbejde, du helst vil fakturere for.