Jeg skrev tidligere om, hvorfor webbureauerne gør en dyd ud af at få SEO til at lyde svært. Det hurtige svar er, at de så kan fakturere dig mere i længere tid.

Men sandheden er, at når man først kan se, hvad man skal lave på en måde, der er genkendelig, giver det mening og føles nemmere at lave.

Hvad du skal fokusere på, er den gode og trygge brugeroplevelse, når folk er på din hjemmeside. Præcis som en butik med graffiti på muren, en dør der binder, varer der nærmest blokerer adgangen til butikken, varer der mangler, manglende priser, dårlig belysning og enten manglende eller langsom og ubehøvlet betjening. En butik, der også altid ser tom ud, kan sidestilles med en hjemmeside således:

En hjemmeside med gammelt og misvedligeholdt design, hvor der mangler billeder, er stavefejl, gammeldags farver og tekst, der er dårligt skrevet og ikke beskriver de services eller produkter, der sælges. Du kan ikke finde ud af, hvad noget koster, og det er umuligt at finde ud af, hvem der står bag siden på /om-os-siden. Google advarer dig om, at siden ikke er sikret (altså manglede en SSL-certificering), og da du hverken kan se CVR-nummer, mail eller telefonnummer, forlader du siden og kommer aldrig tilbage til den. Faktisk mener du, at du vil gøre folk en tjeneste ved at sige til andre, at de skal holde sig fra at besøge siden.

Du skal ikke lære review management. Du skal bede dine kunder om at give dig karakterer. Du skal ikke lære linkbuilding. Du skal huske at sikre, at dine samarbejdspartnere linker ind til din hjemmeside. Du skal ikke lære teknisk SEO. Du skal oftest blot komprimere dine billeder markant og skrive bedre beskrivelser af dine sider, evt. ved at skrive det, der falder dig ind.

Og sådan bliver det ved, og sådan kommer SEO til at lyde svært.

Jo sværere det lyder, jo længere abonnement kan bureauer sælge

SEO kan sælges som noget svært, hvis det er i ens interesse at binde sine kunder i et abonnement for at sikre cash-flow, og man kan overbevise dem om, at det tager 12 måneder at lave.

Det kan også gøres nemt, hvis du ved, at du ikke skal gøre alle godt og vel 300 rangeringsfaktorer for at få en side, der både rangerer højt og konverterer fint.

Du kan godt handle ind i et supermarked og købe ind til mange forskellige måltider uden at være altvidende om alle produkterne, der er der, og hvad de kan bruges til.

Hvis du vil lære det SEO, du har brug for, på en måde der er til at forstå, og som gør dig i stand til at lave SEO selv, så er mit SEO-kursus her hos SEO For Selvstændige et fremragende alternativ til SEO-kurser, der har til formål at gøre dig til SEO-ekspert, der kan lave SEO på andres sider.

Her får du den sammenligning, jeg plejer at fortælle folk, der skal lære SEO, for at give dem en idé om, hvad det hele egentlig handler om. Og til det skal man faktisk se på, hvad en pioner inden for onlinehandel havde som sit primære fokus – brugeroplevelse.

Jeff Bezos lavede Amazon.com, der fokuserede på en formidabel brugeroplevelse, når man handler på siden. One-click purchase. Relevante anbefalinger. Nem betaling. Hurtig levering. Gode priser.

Og netop brugervenlighed og den gode og trygge oplevelse skal du have i tankerne, når du skal lave SEO. I stedet for at se det som en teknisk hjemmeside, der skal optimeres, så betragt det som en onlinebutik, du skal istandsætte.

Lad os holde fast i analogien om at sidestille en fysisk butik med en webshop eller blot en hjemmeside og vigtigheden af at sikre den gode købsoplevelse for at få kunden til at købe hos dig. I stedet for at du spørger Google, skal du forestille dig, at du har fortalt en kollega, du stoler på, at du er på udkig efter nogle specifikke løbesko. Din kollega siger, at han ved nøjagtig, hvor du kan finde dem, hvor de faktisk er på tilbud lige nu. Så du får en adresse og besked om, at de åbner klokken 10 om lørdagen, hvor du har tænkt dig at købe ind.

Misinformation

Du ankommer klokken 10.45. Butikken åbner ifølge skiltet på døren ikke før klokken 11. Det er ret træls.

Misvedligeholdelse

Er butikken præsentabel, eller er der graffiti på ruderne, vinduerne er snavsede, og butikken ser enten forladt eller suspekt ud?

Har hjemmesiden et forældet design med stavefejl, manglende billeder og en generel misvedligeholdelse?

Svær at komme ind

Døren til butikken binder, og du skal faktisk bruge kræfter for at komme ind, fordi der også står leverede varer ved indgangen som ikke er sat på plads, så du ser ikke folden på måtten og er ved at falde.

Siden loader laaaaaaaaaangsomt. Du trykker F5 for at opdatere, men det kommer der ikke noget godt ud af. Efter 15 lange sekunder er den endelig loadet, men der spiller en stor video, og du er allerede blevet mødt af tre pop-ups med tilbud, nyhedsbrev og GDPR. Du har svært ved at finde det lille kryds, der skal lukke tilbuds-pop-upsene ned.

Du kan ikke finde, hvad du forventede at finde

Du var blevet fortalt, at de sko i den størrelse, du skulle bruge, var i butikken. Det var de ikke. Faktisk forhandlede butikken slet ikke det mærke.

Du har klikket på et link, fordi de skriver, at de har de sko, du leder efter, og siden kommer op med en 404-fejl for hele det mærke. Der er ingen forklaring på, hvorfor der er fejl.

Og listen bliver ved

  • Betaling med kontanter: Siden er ikke SSL-certificeret, så du ved ikke, om din data bliver krypteret.
  • Ingen i kassen til at tage imod betaling: Du skal tilmelde dig en profil med unødvendigt meget information, såvel som acceptere nyhedsbrevet.
  • Mange kunder i butikken: Lange loadetider grundet store billeder og dårlig teknisk opsætning.
  • Usikker om du vil handle der, fordi butikken altid er tom: 0 anmeldelser på Google Business Profile og Trustpilot.
  • Du har aldrig hørt nogen snakke om butikken før: Ingen linkbuilding eller anden form for SEO-lignende PR.

I stedet for at finde sit dankort frem, finder du udgangen uden at handle og uden intentioner om at komme igen eller anbefale butikken. Og du vil nok også lige sige til din kollega, at det var en meget dårlig oplevelse og tænke en ekstra gang, inden du følger hans anbefalinger.

Dette er bestemt ikke en komplet liste, men forhåbentlig giver det indblik i, at det at optimere din hjemmeside kan lyde teknisk, men det er blot andre ord for at gøre ting, du ville vide, du skulle gøre, hvis du havde en fysisk butik.

SEO-undervisning fra en storyteller

Ønsker du at lære mere om SEO fra en, der også er en storyteller og vant til at undervise og opmuntre gennem det skrevne ord såvel som til foredrag? Så er mit undervisningsforløb i SEO lige noget for dig. Dig, som er selvstændig og har modet og interessen for at lære SEO selv, men ikke har kunnet finde en løsning, der er tilpas fleksibel til din kalender. Med mit SEO-forløb er det din hjemmeside, der er pensum. Det er, hvad du har brug for at lære, som du bliver undervist i.

Klik her for at komme over til min kalender og booke en tid.