Denne tekst er en samling af de oftest stillede spørgsmål om SEO, som jeg fandt ved at google SEO. Jeg scrollede ned og listede alle spørgsmålene og skrev korte svar.

Kan man lære SEO selv?

Ja, det kan man, da det er mere overskueligt, nemmere at udføre og mindre komplekst, end det ofte bliver præsenteret som. Derudover vil du som selvstændig kunne lære det hurtigere og med større engagement. Det skyldes, at jo bedre du bliver til det, jo flere penge vil du tjene. Du skal dog ikke lede efter kurser, der gør dig til SEO-specialist, men efter dem, der giver dig den viden, du har brug for, for at lave SEO på din egen hjemmeside.

Jeg tilbyder en-til-en SEO-undervisning både online og fysisk. Se mere på SEO-kursus.

Kan man selv lave SEO?

Ja, det kan man, og som selvstændig bør man også gøre det. Dit kendskab til dine kunder, deres problemer og søgen efter løsninger gør dig bedre i stand til at lave SEO, når først du har lært, hvad du skal lære, og hvordan du gør. Der er vitterligt intet i SEO, som ikke kan laves, når først man forstår principperne i SEO, hvad der skal laves, og hvordan man gør det. SEO kræver ikke opbygning af muskler eller langvarig træning som at lære et instrument. Det handler mere om at vide, hvilke knapper man skal trykke på.

Hvordan bliver man god til SEO?

SEO er en kompetence, hvor jo mere du arbejder med det, kombineret med jo flere ting du prøver af, jo bedre bliver du. Det er relativt hurtigt at komme op på et niveau, hvor du er god nok til SEO, til at du kan lave det selv. Der findes masser af SEO online-kurser og SEO-undervisning, der tilbyder 2-3 dages kurser i SEO. Du kan også få 1-1 kursus i SEO og blive bedre end god samt lære SEO, der er målrettet efter dit behov. Hvis det lyder interessant, så tag kontakt her.

Er SEO gratis?

SEO som marketingaktivitet består af rigtig mange muligheder for at optimere sin hjemmeside. Adskillige hundrede faktisk. Men størstedelen af disse er, eller kan være, gratis. Modsat Google Ads og reklamer på sociale medier, har SEO til formål at tiltrække organisk trafik, som godt kan betragtes som gratis. Hvis du er interesseret i at lære om at lave gratis SEO samt fordelene ved at lave SEO, hvor man også investerer noget ekstra, er mit SEO-forløb noget for dig. Book din gratis samtale her og se, hvordan du kan spare mange penge på SEO, så SEO bliver gratis for dig, og du slipper for at betale for eksterne konsulenter og SEO-bureauer.

Hvor lang tid tager SEO?

Det svarer til at sige, hvor lang tid det tager at rejse. Det afhænger af, hvilken rute man tager, og hvor hurtigt man rejser. Hvor lang tid SEO tager, afhænger af den side, man skal arbejde på. For selvstændige, der generelt har mindre komplekse sider, kan man med en uges intensivt arbejde få lavet og implementeret størstedelen af det arbejde, som et webbureau vil være mindst et år om at få lavet.

Men det spørgsmål, du nok ønsker svar på, er, hvornår man begynder at tjene penge på sin SEO. Her skal du tænke på, hvor hurtigt du rejser. Hvis du hyrer et bureau, der arbejder nogle timer hver måned, tager det længere tid, end hvis du sætter dig ned og får arbejdet udført hurtigst muligt.

Betragt det som en butik, du skal renovere. Jo hurtigere du får lavet alt arbejdet, jo hurtigere kommer der det flow af mennesker ind i butikken, som du ønsker. Man kan godt tage det i etaper, men det er ikke optimalt.

Hvad koster det at få lavet SEO?

Webbureauer, SEO-eksperter, freelancere og andre udbydere tager mellem 300-1.500 kroner i timen. Når man vælger et bureau, går en stor del af ens penge også til dyr husleje, frokostordning og julefrokoster. Vælger man en selvstændig SEO-ekspert, får man langt flere timer for sine penge, hurtigere eksekvering, og kan dermed hurtigere tjene pengene for investeringen i SEO ind. Og det mener jeg er et vigtigere spørgsmål end: hvad koster det at få lavet SEO.

Hvordan arbejder man med SEO?

Du kan sidestille det med at tage en bil til syn. Der er mange ting, der tjekkes, før den er godkendt til at køre på vejen. Med en hjemmeside er målet med SEO at få den til at rangere højt og til at konvertere. At sælge. Man arbejder med SEO ved at gennemgå siden og stille en diagnose, hvor man har en lang liste af elementer og muligheder for at forbedre ens side. Det er teknisk SEO, content, linkbuilding, on-page optimering, off-page optimering, review management og opbygning af troværdighed med E.E.A.T. – erfaring, ekspertise, autoritet og troværdighed.

Målet, når man arbejder med SEO, er at overbevise Google om, at man er det bedste match til søgeintentioner, hvor kunder efterspørger det, man udbyder. Det er også et arbejde, der overbeviser “googleren” om, at man kan levere det, de søger efter, på tilfredsstillende vis. Det arbejde kræver, at man optimerer sin hjemmeside på mange parametre, hvor omfanget af arbejdet, ligesom en bil til syn, afhænger af tilstanden af ens hjemmeside.

Ofte er det mindre, end man tror. Og hvis du gerne vil lære at lave SEO på din egen hjemmeside, kan du læse mere om det på SEO-kursus landingsside.

Hvad er SEO-opgaver?

SEO-opgaver er alle de tiltag og handlinger, der kræves for at opnå højere rangeringer og konvertere blandt de besøgende. Omfanget af SEO-opgaver er ikke meget ulig almen projektstyring. Man går ind og vurderer, hvad status er, lægger en slagplan og prioriteringsliste, og så går man i gang med at udføre de planlagte SEO-opgaver.

Hvis du gerne vil lære, hvordan du laver vurdering og plan, og selv udfører SEO på din hjemmeside, kan du booke et gratis møde her på kontaktsiden.

Hvad er SEO-marketing?

SEO-marketing er blot et andet ord for søgemaskineoptimering, på engelsk search engine optimization. Der findes mange kreative navne på SEO som Google SEO, SEO Google, google søgemaskineoptimering m.m. Det er ikke anderledes, end når en læge tænker: articulatio genu, men vi andre kalder det knæled.

Hvor lang tid går der, før SEO virker?

Som at rejse afhænger det af, om man tager den direkte rute, den bedste rute og hvor hurtigt man kører. SEO udføres i etaper, og tilgangen og rækkefølgen varierer efter, hvem der udfører det. Nogle foretrækker at starte med det tekniske, så siden er sikret og kører hurtigere. Andre med at få lavet content for bedre at kommunikere til Google, hvad man udbyder. Der er ikke nogen rigtig eller forkert rækkefølge, men tommelfingerreglen er, at det gælder om at få lavet det hele så hurtigt som muligt.

Du kan sammenligne det med at skulle bygge et hotel. Hvornår kan man forvente, at der vil komme gæster forbi, der også booker værelser? Hvis foyeren, ti værelser og vejen op til værelserne er færdige, så kan der reel komme gæster til de ti værelser. Men ingen gider at booke værelse i noget, der er ved at blive bygget. På samme måde er Google også mere tilbageholdende med at belønne hjemmesider med høje rangeringer, hvis der er en lang række tiltag på siden, der halter, for at give Googles brugere den bedst mulige oplevelse.

Hvem er bedst til SEO?

Der er mange dygtige SEO-specialister på markedet. Man skal dog huske på, at arbejdet med SEO ikke er en beskyttet titel. Du kan tage et todages kursus, der sælger sig på, at du derefter er en ekspert. Nogle kurser tilbyder 8-10 timers undervisning, hvorefter man så kan lave SEO-arbejde.

Hvis du skal finde ud af, hvem der er bedst til SEO, skal du snakke med mennesker, der arbejder med SEO og spørge dem, hvordan de vil hjælpe dig. Hvis du føler, at de snakker til dig, som om de har “den perfekte tjekliste”, der virker for alle virksomheder, ville jeg løbe skrigende bort. Det er de samme personer, der ikke stiller de ekstra spørgsmål, som gør, at de finder mulighederne for

at nå ud til dine kunder på en måde, hverken du eller de selv ville være kommet på. For at være den bedste til SEO, skal man forstå sine kunders behov og hvordan de søger efter en løsning.

Hvad er god SEO?

God SEO skaber både højere rangeringer og konverteringer. Det er en forståelse for, at SEO står for søgemaskineoptimering. Det er ikke et arbejde, man laver, og så er det færdigt. Det er noget man laver, observerer, og så optimerer. Men optimeringen kræver sjældent hverken mange års erfaring eller stor viden. Det handler om at gøre mere af en ting og lave små ændringer.

Og de ændringer er både færre og mindre omstændige, end de fleste er klar over. Hvis du som selvstændig gerne vil føle, at du har bedre kontrol over din hjemmesides evne til at tiltrække kunder, så book et gratis møde, så du kan høre mere om dine muligheder for at få et målrettet SEO-kursus, hvor pensum er din hjemmeside og dine kunders behov.

Er SEO push eller pull marketing?

SEO kan primært betegnes som pull marketing. Det har til formål at fange kunder, der er på udkig efter noget specifikt, og så slutte af med et hook for at lukke et køb. Inden for copywriting skal teksten være først 70 % information, som kunden har fundet, altså blevet trukket ind til, og 30 % salgsorienteret. De sidste 30 % er mere betegnet som et push, hvor man skubber et produkt eller en service ud til kunden, der selv lod sig “trække” ind.

Hvordan laver man SEO?

SEO er en marketingdisciplin med to primære mål: at optimere en hjemmeside via en række forskellige tiltag for at gøre den indbydende for Google at fremhæve og for besøgende at besøge og foretage ønskede konverteringer. Disse tiltag inkluderer on-page optimering, off-page optimering, linkbuilding, værdiskabende indhold samt teknisk optimering. Alt sammen med det formål at skabe en tryg og sikker oplevelse for besøgende på hjemmesiden.