I denne artikel kommer jeg til at præsentere dig for de primære værktøjer, du skal arbejde med, når du skal arbejde med SEO (der ikke inkluderer noget tekstbehandling eller billedbehandlingssoftware).
De 7 stærkeste gratis SEO-værktøjer, en selvstændig har brug for
- https://searchvolume.io/
- Konkurrenters hjemmeside
- Ahrefs gratis søgeordsgenerator – https://ahrefs.com/keyword-generator
- Screaming Frog – screamingfrog.com
- Yoast –
- Pagespeed Insight – Link
- Google Search Console
- Ahrefs
- https://www.keywordmatchtypetool.com/
Der er mange penge i software, og det afspejler udvalget af både betalte og gratis SEO-software. Udvalget er ganske enkelt overvældende med både lignende produkter og en stor mængde data, du kan indsamle. Jeg ser det lidt som træningsmaskiner i et fitnesscenter. Der er generelt for mange at vælge imellem, og det kan være forvirrende. Det er bedre at fokusere på de tre primære værktøjer, der kan give dig de ønskede resultater.
På samme måde findes der også unødvendigt meget SEO-software, som du ikke har brug for. Mange af dem er dubletter, der gør næsten det samme. Derfor har jeg ikke nævnt alternativer til eksempelvis hastighedsoptimering. Dit behov er mere simpelt, hvilket er en stor fordel.
For små selvstændige og små erhvervsdrivende er det store udvalg unødvendigt. Der er mange “basis” programmer, der er mere end tilstrækkelige til at dække de vigtigste områder, som er:
- Finde de rette søgeord
- Tjekke at hjemmesidens hastighed er i orden og diagnosticere, hvad der skal rettes
- Checke for links til din hjemmeside
- Fixe de mest typiske, vigtigste, men også simple tekniske problemer
- Skrive landingssider, der følger en SEO-checkliste for bedste praksis
Finde de rette søgeord:
Vi starter med det absolut vigtigste for succes på din hjemmeside – søgeord. Uden de rette søgeord kan du ikke forvente, at folk kan finde dig. Du skal ikke tænke på, hvad du kalder dine services, men hvad dine kunder kalder det. Det er den mest typiske fejl, selvstændige begår. Det er faglig stolthed, og det koster dem desværre mange penge at undlade at bruge de rette søgeord – altså kundernes søgeord.
Kort sagt, lad være med at sige “kodimagnyl”, hvis dine kunder kalder det “hovedpinepille”.
Her er tre gratis måder at finde de rette søgeord:
- Searchvolume.io – Et dansk stykke software, hvor du nemt kan indtaste en række søgeord, vælge land og sprog og se, hvor mange månedlige søgninger der er. Dette er essentielt, når du skal skrive tekster, der handler om dine services og produkter.
- Konkurrenters hjemmeside – Et andet gratis SEO-værktøj er ikke så meget et SEO-værktøj, men en måde at.
Et andet gratis SEO-værktøj er ikke så meget et SEO-værktøj, men en måde at lure sig ind i fjendens land. Og det er på din konkurrenters hjemmeside. Et af de helt dyre SEO-værktøjer, Search Metrics, lader dig samle hvilke branche-relevante ord, de anvender i en tekst, som du ikke gør. Hvis du eksempelvis sælger afbudsrejser til Syden, kan du se, om du bruger ord som strand, håndklæde, golf og andre ord, du også bør indsætte i din tekst.
Den gratis måde at finde disse ord på er at tage detektivhatten på, gå ind på dine konkurrenters hjemmeside, læse deres tekster og nedskrive alle de relevante og relaterede ord for det enkelte produkt eller service. (Dette kaldes for LSI-ord, der står for latent semantic index). Det gør det nemmere for Google at se, hvad en side virkelig handler om, og er en god måde at undgå det, der kaldes keyword-stuffing. Keyword stuffing er, når du gentager det samme søgeord igen og igen. Den sofistikerede måde er at skrive en masse synonymer og altså LSI-ord.
-
Ahrefs keyword generator – gratis version
Ahrefs er mit absolutte top-SEO-værktøj. Jeg har brugt det igennem hele min karriere, og det bliver bedre og bedre. Det er dyrt, hvis man skal have adgang til alle funktionerne. Heldigvis kan du gratis lave en stærk søgeordsanalyse, der danner et solidt fundament for selvstændige med Ahrefs keyword generator.
Invester tid i at finde de rette søgeord. En grundig og gennemtænkt søgeordsanalyse er absolut nødvendig for at kunne opbygge en stærk og succesfuld hjemmeside. Du skal tænke søgeintention og modtagerorienteret.
((Billede af tekst, hvor de nødvendige LSI-ord er markeret, og resten er sløret).
- Page SPeed Insights
Tjek hastigheden af din hjemmeside
Teknisk SEO kan være både omstændeligt og ret komplekst. Men for de fleste selvstændige med relativt simple hjemmesider er kompleksiteten minimal. Der er ofte tale om, at der er nogle billeder, der er alt for store, som skal komprimeres. Derudover er der nogle få ændringer, som du kan få en specialist til at fikse på et par timer. Penge, der er givet godt ud.
Her er det værktøj, du bør bruge:
PageSpeed Insights. https://pagespeed.web.dev/ – Du får vist loadhastigheden af din hjemmeside på en computer og mobil.
Jeg er tilbageholdende med at anbefale, at du ser dette, fordi flere af de nødvendige tiltag for at forbedre hastigheden kan føles overvældende at sætte sig ind i.
Men det er en god måde at kunne afklare, om det er hastigheden, der er et problem.
Hvis hastigheden er over 70, så er du ikke i “problemer”. Men hjemmesidehastighedsoptimering er generelt en fornuftig investering. En af landets førende eksperter inden for dette er:
Når du har fundet de rette søgeord og tjekket hastigheden, er det tid til at se på det lidt mere tekniske. Her skal du bruge Google Search Console.
-
Hvis du ikke aktivt har gjort noget for det, har du nok ikke sat Google Search Console op. Det svarer til at være en slagter og ikke have et termometer i sin køleboks til sit kød. Du ved ikke, hvornår noget ikke er, som det skal være.
Google Search Console er Googles eget værktøj til at monitorere din hjemmesides ve og vel. Det er også her, du kan finde ud af, hvilke forespørgsler der leder folk til din hjemmeside, søgeord, du rangerer på, hvordan folk besøger din hjemmeside, de mest besøgte landingssider og meget mere.
Google Search Console er din hjemmesides termometer. Dets styrke er at se, hvor godt din hjemmeside har det.
Her er den bedste guide til Google Search Console, jeg kunne finde: https://blog.hubspot.com/marketing/google-search-console
-
Det næste, vi skal se på, er Yoast, der fungerer lidt som en farvebog, hvor du skal tegne inden for stregerne.
Yoast – En skabelon til at skrive bedre landingssider
Bemærk: Dette er kun et relevant værktøj, hvis du har hjemmesider, der bruger WordPress.
Yoast er et gratis plugin og blandt de top 3 mest anvendte plugins i WordPress. Og med god grund.
Yoast er et slags kontroltårn, der sikrer dig, at du skriver en landingsside, der er mest mulig SEO-venlig. Jeg nævnte før, at det var som en farvebog, hvor du skal holde dig inden for stregerne. Yoast fungerer på samme måde, når først du har givet det et fokusord. Lad os sige, at din landingssides primære funktion er Ejendomsmægler Skanderborg. Du vælger det som søgeord, og så vil Yoast automatisk fortælle dig, om du har brugt ordet de rette steder, om din tekst er lang nok, skrevet med korrekt afsnitlængde, samt om du har interne og eksterne links osv.
Det er intuitivt at bruge, og når du først har lavet dine to sider, så er det som at have vænnet sig til at have fået støttehjulet tilbage på sin cykel.
Yoasts egen blog er formidabel til at lære mere om brugen af Yoast.
-
Screaming Frog
Det sidste gratis SEO-værktøj, jeg vil præsentere dig for, er Screaming Frog. Screaming Frogs gratis version er begrænset til at vise data på 500 landingssider. Så med mindre du er selvstændig og har en webshop, vil det være mere end rigeligt.
Screaming Frog “crawler” din hjemmeside for data om dine forskellige landingssider.
Her kan du se, om du har flere end en H1-overskrift og manglende H1, samt andre overskrifter. Du kan nemt se størrelsen på din hjemmesides billeder og en masse anden data.
Dette værktøj kan en masse avanceret, som man skal være SEO-specialist for at kende. Men for blot at få et elementært overblik over dine landingssider, skal du blot lave en crawling og bruge den data, du får præsenteret.
Søg efter en komplet guide til Screaming Frog og lignende for at få indblik i dets funktioner og fordele. Det er tid, godt 2 timer, der er givet godt ud, da du nemt kan finde muligheder for optimering.
Hvorfor det kan betale sig at investere i andet end gratis SEO-værktøjer Du kan finde meget data om din egen sides rangeringer, søgninger og andet i Google Search Console. Hvad du lige så interesseret i at finde muligheder er dine konkurrenters data. Det kræver, at du investerer penge i større software, hvor jeg vil anbefale Ahrefs.
Jeg vil på det kraftigste anbefale, at du som selvstændig finder 10 timer og sætter dig ind i Ahrefs. Deres egen YouTube-kanal er fremragende og er, hvor jeg har lært fra.
Du behøver ikke at købe et års abonnement til Ahrefs. Du kan blot købe en gang hver 4-5 måned. Jeg vil dog anbefale, at hvis du har en gruppe i dit netværk, der også er selvstændige, at I går sammen og splejser om en fælles adgang hele tiden, hvis det er muligt.
Alternativt kan du gå ind på AppSumo.com og prøve nogle af de billigere versioner af forskellige SEO-software, der sælges. Bare for at have adgang til en oversigt over de søgeord, du rangerer på og følger.
Hver gang du skal lancere et nyt produkt eller service eller vil udvide til et nyt område, er det bekvemt at kunne få adgang til den data.
Du kan også sætte daglige, ugentlige eller månedlige site-audits i gang, så du kan se, hvor godt din side klarer sig, og hvad der skal forbedres.
Du kan søge efter flere søgeord på denne måde og dermed også drage fordel af det sidste gratis SEO-værktøj, kaldet Keyword Match Type Tool.
Hvis du er en virksomhed, der sælger til lokalområderne, kan du nemt lave en lang liste med længere søgetermer (long tail keywords) og blande dem.
Hvis du vil sælge dig selv som SEO-ekspert i Københavnsområdet, vil du nok kombinere “SEO ekspert københavn”. Men du vil måske også se, om der er søgninger på Gentofte, Vanløse, Frederiksberg og mange andre omkringliggende byer. Du kan vælge at skrive hele sætningen, eller du kan lade Keyword Match Type Tool gøre dit arbejde nemmere.
Det er langt fra alle selvstændige, der kan drage nytte af Keyword Match Type Tool, men dem der kan, kan spare meget tid og opdage nye spændende søgeord, hvilket er lig med en overset målgruppe.
—
Det var den samlede liste med gratis SEO-værktøjer til selvstændige, som jeg mener, du bør starte med.
Listen er meget længere, men dette er et godt udgangspunkt for dig, der vil lave SEO selv.
Hvis du vil lære mere om de enkelte værktøjer og lære at bruge dem som en ekspert eller et bureau, så overvej at investere i din virksomheds fremtidige succes med et SEO-kursus for selvstændige.
Vi starter med en uforpligtende samtale for at se, om det er en fornuftig investering for dig.