“Google må da kunne regne ud, hvad det er jeg sælger.” 

Sådan lød det fra en af mine kunder, der var fotograf, og solgte en bred vifte af foto og video services.

Lige indtil jeg viste ham, hvad hans side rangerede på i ahrefs.

Vitterligt ingen søgeord.

Jeg forklarede det til således:

Forestil dig, du går ned i et supermarked. Du ser en vogn fyldt med nedsatte varer, der er markeret med gule mærker. 

Blandt de mange forskellige mystiske produkter er der også to konservesdåser.

Fælles for dem begge er, at mærkaten er røget af, så de er “nøgne”. Du havde ingen jordisk chance for at gætte, hvad der var i de to fuldstændigt identiske dåser.

Det finurlige var, at der var sat prismærke på begge dåser. Og her kommer det sjove. Det var to forskellige priser. Den ene kostede vist en 5’er, og den anden en 10’er.

Forestil dig så, at der stod en ansat og prøvede at sælge dig disse dåser.

Du vil højst sandsynligt stå tilbage med en følelse af, at du var ved at blive snydt. 

Og det er nøjagtig, hvad Google vil undgå. At du betragter Google som en, der sender dig over på hjemmesider, uden at være sikker på, at siden har det, du søger efter.

Det er af samme årsag, at Google har adskillige tiltag, du kan gøre inden for SEO, for at tydeliggøre, over for Google, hvad det er du sælger.

Pointen er, at det altid er godt, at være så tydelig som muligt, til at beskrive, hvad du sælger på din side.

Få nogle til at læse dine sider igennem. Hvad der er klart for dig, at du sælger, er måske ikke så klart for en læser. 

Og hvis det ikke er klart for en læser, er det endnu mindre sandsynligt, at Google forstår det. Og hvis Google ikke forstår det, så bliver du ikke vist i søgningerne. Og selvom det der tydeligt for dig, hvad det er, kunden kan købe hos dig.