Jeg kan huske et råd fra min gymnasielærer, der sagde: Hvis du er i tvivl om, hvordan et ord skal stave, så Google det. Det som flest gør, med stor sandsynlighed, det rigtige.
Undtagen i alle de tilfælde, hvor det ikke er tilfældet.
Lad os tage en test:
Hvilken af disse to, er den rette stavemåde for ordet: Paradentose eller parodontose?
Lad mig tilføje, at den danske ordbog inkluderer dem begge. Det samme gør Dansk Sprognævn.
Netdoktor skriver parodontose og derefter paradentose i parentes.
Men hvad er så det rigtige svar? Og hvorfor er det SEO-relevant, hvordan det staves?
Hver måned er der 6.300 søgninger på paradentose, og 1.000 på parodontose ifølge ahrefs.
Den rette måde er parodontose, men 6,3 gange så mange staver ordet “forkert” eller i det mindste på en anderledes måde.
Flertallet har altså ikke ret, i dette tilfælde.
Det betyder også, at alle de tandlæger, der kun staver det korrekt, går glip af adskillige muligheder for at få flere kunder i tandlægestolen.
Google kan da godt regne det ud, kan den ikke?
Jeg havde en tandlæge som kunde, hvor vi testede det. Vi lavede en landingsside, og kun skrev det på en af måderne. Vi ventede måneder, og sørgede for linkbuilding til siden.
Begge stavemåder blev ikke registreret, efter vi havde ventet adskillige uger, og forceret en crawl på siden.
Kun da vi inkluderede den anden stavemåde i artiklen, ved at indsætte det samme måde som Netdoktor, registrerede Google den anden måde at stave paradontose/parodontose.
Pointen er, at hvis du sælger produkter, som oftest staves forkert, så skriv de alternative skrivemåder ned. Også når de gør det i mails.
Gå ind på searchvolume.io, og se, hvor mange der søger på de alternative måder, at stave til de services du tilbyder.
Der skjuler sig potentielt mange salg.